İlk hadtop convertible otomobil ile 1931 yılında Fransız Peugeut 402 modelinde karşılaşıyoruz. 1931 yılında dişçi ve yarı-zamanlı otomobil tasarımcısı Georges Paulin tarafından dizayn edilen ve patenti alınan 'içeri alınabilen' tavan teknolojisine, yaklaşan 2nci Dünya Savaşı sebebi ile 1939 yılında veda edilmiş ve tekrar 1960'larda teknolojik üstünlüğün geçtiği ABD tarafından görülmeye başlanmıştır. (Soğuk Savaş sırasında Rusların kafa yoracak daha ciddi işleri vardı sanırım.)
Peugeut 402 Convertible |
1950'lere gelindiğinde Ford Motor Company, tekrar tavan teknolojilerine kafa yormaya başlamış. Bu vesile ile Skyliner tabirinin Fairlane serisinden önce ilk kez 1954 yılında Ford Crestline'da kullanıldığını görüyoruz. Toplamda 13,144 adet satılan Crestline Skyliner'da kullanılan ve günümüzde 'moon roof' denilen cam tavan, yeşil renkte ve sürücü kompartmanını aydınlatacak şekilde dizayn edilmiş.
1954 Ford Crestline Skyliner |
Ardından 1955'de Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner olarak gördüğümüz tasarım yine sürücü kompartmanını aydınlatacak şekilde düşünülmüş. Ancak araç içerisini soğutma problemi sebebiyle aracın satışlarında düşüşler görülmesiyle, gölgelik veya klima gibi opsiyonlar eklenmiş. Yine de 'cam tavanlı Vicky' lakaplı modelin üretim bandından kaldırılmasına engel olunamamış.
1955 Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner |
1957'lere gelindiğinde ise efsanevi Fairlane Skyliner ile karşılaşıyoruz. Ford Fairlane 500 Skyliner olarak 1957,1958 ve 1959 yılında 'içeri alınabilen' tavan ile üretilen otomobilde kullanılan sistemin Peuget'da kullanılan teknolojiden daha farklı olduğu ve sürücü tarafından kontrol edilebildiği görülüyor. Karışık bir mekanizma ile tüm tavanı bagajın içerisine sokmayı başarabilen sistemde; 3 adet ön tavanı katlamak için, 4 adet bagaj içi için motor kullanılmış. Bunun dışında 10 adet selenoid motor, 4 kilit sistemi ve toplamda 185,9 metre (doğru okudunuz cm değil, metre..) kablolama kullanılmış.
Genel inanışın aksine, oldukça güvenilir olan sistemin bagajdaki tüm yeri kaplaması sebebiyle satışlar bir miktar düşmüş ve 1957'de 20.766, 1958'de 14.713, 1959'da ise 12.915 adet Skyliner satılmış.
Tanıtımında söylendiği gibi, Skyliner; dünyanın ilk 'gerçek' hardtop convertible otomobilidir. Videoda da görebileceğiniz üzere koca tavanı tek bir tuş ile 40 sn.'de açıp kapatabilir.
1950'lerde Detroit'de kullanılan teknoloji için küçük bir not düşmekte fayda görüyoruz. BMW, ünlü Z serisi roadsterlerinde 2009 yılında hardtop'a geçmiştir ve 2014 model Z4 21 sn.'de tavanını kapatabilir.
Dünyadaki en değerli koleksiyon otomobillerden olan Skyliner'ın şimdilerde hala soft top convertible dizayn eden diğer Avrupalı otomobil üreticilerine esin kaynağı olmasını diliyoruz.
1950'lerde Detroit'de kullanılan teknoloji için küçük bir not düşmekte fayda görüyoruz. BMW, ünlü Z serisi roadsterlerinde 2009 yılında hardtop'a geçmiştir ve 2014 model Z4 21 sn.'de tavanını kapatabilir.
Dünyadaki en değerli koleksiyon otomobillerden olan Skyliner'ın şimdilerde hala soft top convertible dizayn eden diğer Avrupalı otomobil üreticilerine esin kaynağı olmasını diliyoruz.
Keyifli sürüşler,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder