Bore X Stroke

Amerikan otomobillerinde kullanılan bore ve stroke hesaplamaları.  Bu hesaplamalar tüm araçlarda aynı olsa da cu in konuştuğumuz için amerikancıların işini kolaylaştırıyor.

VE : volumetric efficiency (hacimsel verimlilik)
CFM : engine air flow rate - cubic feet per minute (hava akış oranı / dakika başına akan cubic feet hani CFM dedikleri oran)
CID : engine displacement, size or volume - cubic inches (motor hacmi)
RPM : engine speed - revolutions per minute (dakikada çevirdiği devir sayısı)
NOC : number of cylinders (silindir sayısı)
BORE : length (silindir çapı)
STROKE : length (Yanma odasında seyreden silindirin, kat ettiği yol )
HGV : head gasket volume (Kapak contası hacmi)
HGCT : head gasket compressed thickness (kapak contası sıkıştırılmış kalınlığı)
PDV : piston deck volume (piston üstündeki hacim)
DPD : deck to piston distance (üst kısım ile piston arası mesafe)
VPD : volume of piston depressions (piston çukur hacmi)
VPB : volume of piston bumps (piston şişkinlik hacmi)
SV : swept volume (süpürme hacmi)
CR : compression ratio (sıkıştırma oranı yanma odasında seyreden silindirin, Alt Ölü Noktasının hacmi ile Üst Ölü Noktasının hacminin birbirine oranı.)
CCV : combustion chamber volume (yanma odası hacmi)
ISH : injector size per horsepower (beygir başına enjektör büyüklüğü)
HP : horsepower (beygir gücü)

Şimdi örneklerle devam edelim.

Motor hacmi hesaplayarak başlayalım..

BORE    = 4,3125 inch
STROKE   = 3,90 inch olan 8 silindirli bir BUICK motorumuz olsun.

CID = (NOC) X (Pi/4) X BORE X BORE X STROKE ise o halde;

CID = 8 X 0,7854 X 4,3125 X 4,3125 X 3,90 = 455,72 Cu in elde ediyoruz.

Hesaplamaya devam edelim;

CR    = SIKIŞTIRMA ORANI = CYL. VOLUME @ BDC ÷ CYLINDER VOLUME @ TDC (alt ölü nokta hacmi : üst ölü noktadaki hacim)
   = 1 + (SWEPT VOLUME ÷ VOL @ TDC)
   = 1 + (0.7854 x BORE x BORE x STROKE) ÷ (CCV + HGV + PDV)
CCV = yanma odası hacmi idi.

bu arada eğer bu hacim cc cinsinden verilirse cubic inchi elde etmek için bunu 16.4 e bölmeliyiz

HGV    = Head Gasket Volume, (kapak contası hacmi) cu in cinsinden,
   = Head gasket compressed thickness x 0.7854 x bore x bore

PDV    = (Piston Deck Volume) + (Piston Dome Effective Volume)
   = (0.7854 x bore x bore x deck to piston distance) + (volume of piston depressions - volume of piston bumps)

Örneğin 72 cc lik bir yanma odası olan, 4,030 bore u kapak contası 0,040 inch e sıkıştırılan, pistonlar için üst ölü noktada 0,025 lik bir boşluğu olan bir motorun sıkıştırma oranı nedir?

CCV    = 72 ÷ 16.4 = 4.39 cubic in
HGV    = 0.040 x 0.7854 x 4.030 x 4.030 = 0.51 cu in
PDV    = 0.025 x 0.7854 x 4.030 x 4.030+ 0- 0 = 0.32 cu in
CR    = 1+ (0.7854 x 4.030 x 4.030 x 3.48 ÷ (4.39 + 0.51+ 0.32))
   = 1+ (44.39 ÷ 5.22) = 9.5 CR : 1 çıkıyor...

Genel olarak şunu bilmekte fayda var; sıkıştırma oranı arttıkça performans artar. yukarıdaki formüllerden de anlayacağınız gibi üst kapakta yapacağınız işlemlerle sıkıştırma oranını arttırabilirsiniz. Yani sadece 76 cc lik motor üst kapağınızı 64 cc ye küçülterek sıkıştırma oranınızı ve performansınızı artırabilirsiniz.

Ancak biz bu işlemlerin tamamen bir set olarak yapılması gerektiğini düşünüyoruz ki ilerleyen zamanlarda 'stroker kit' çevrimlerini anlatırken bunu da paylaşacağız.

Yüksek sıkıştırma oranı beraberinde bazı sorunları getirir, şöyle ki;

  • yakıt tüketimi artar,
  • egzos emisyonu artar,
  • blok sıcaklığı artar ve blok cidarı yeteri kadar sağlam bir alaşımdan yapılmamışsa blok çabuk              yıpranır,
  • Motoru daha çok soğuk hava ile beslemek gerekir, bu sebeple açılan hava beslemelerinin aerodinamiğe zarar vermemesi gerekir.
  • Motora ekleyeceğiniz supercharge , turbo ve ya twin turbo beslemeleri ile motoru limitlerine yaklaştırmış olursunuz. Böyle uygulamalar uzman olmayan ellerde yapılmamalıdır. 

         
CHEVY için BORE X STROKE listesi...

262 = 3.671" x 3.10" (Gen. I, 5.7" rod)
265 = 3.750" x 3.00" ('55-'57 Gen.I, 5.7" rod)
265 = 3.750" x 3.00" ('94-'96 Gen.II, 4.3 liter V-8 "L99", 5.94" rod)
267 = 3.500" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)
283 = 3.875" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)
293 = 3.779" x 3.27" ('99-later, Gen.III, "LR4" 4.8 Liter Vortec, 6.278" rod)
302 = 4.000" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod)
305 = 3.740" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)
307 = 3.875" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)
325 = 3.779" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LM7", "LS4 front wheel drive V-8" 5.3 Liter Vortec, 6.098" rod)
327 = 4.000" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod)
345 = 3.893" x 3.622" ('97-later, Gen.III, "LS1", 6.098" rod)
350 = 4.000" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod)
350 = 4.000" x 3.48" ('96-'01, Gen. I, Vortec, 5.7" rod)
350 = 3.900" x 3.66" ('89-'95, "LT5", in "ZR1" Corvette 32-valve DOHC, 5.74" rod)
364 = 4.000" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LS2", "LQ4" 6.0 Liter Vortec, 6.098" rod)
383 = 4.000" x 3.80" ('00, "HT 383", Gen.I truck crate motor, 5.7" rod)
400 = 4.125" x 3.75" (Gen.I, 5.565" rod)
427 = 4.125" x 4.00" (2006 Gen.IV, LS7 SBC, titanium rods)

Two common, non-factory smallblock combinations:

377 = 4.155" x 3.48" (5.7" or 6.00" rod)
400 block and a 350 crank with "spacer" main bearings
383 = 4.030" x 3.75" (5.565" or 5.7" or 6.0" rod)
350 block and a 400 crank, main bearing crank journals
cut to 350 size




--------------------------------------------------------------------------------

CHEVY BIG BLOCK V-8 BORE AND STROKE


--------------------------------------------------------------------------------



366T = 3.935" x 3.76"
396 = 4.096" x 3.76"
402 = 4.125" x 3.76"
427 = 4.250" x 3.76"
427T = 4.250" x 3.76"
454 = 4.250" x 4.00"
496 = 4.250" x 4.37" (2001 Vortec 8100, 8.1 liter)
502 = 4.466" x 4.00"
572T = 4.560" x 4.375" (2003 "ZZ572" crate motors)

T = Tall Deck

ALL production big blocks used a 6.135" length rod.




--------------------------------------------------------------------------------

CHEVY 348-409 V-8 BORE AND STROKE


--------------------------------------------------------------------------------


348 = 4.125" x 3.25" (6.135" rod)
409 = 4.312" x 3.50" (6.0" rod)
427 = 4.312" x 3.65" (6.135" rod) 1963 "Z11" SHP drag race

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder